skip to Main Content
Από τη νηστεία της Σαρακοστής, στο Πάσχα. Τί πρέπει να προσέξετε.

Η νηστεία της Σαρακοστής είναι μια ευκαιρία για αποτοξίνωση, κάνοντας αποχή από την κατανάλωση τροφίμων ζωικής προέλευσης και γαλακτοκομικών προϊόντων.

Το κρέας, τα αυγά, το γάλα και το ψάρι είναι τροφές που δεν επιτρέπεται να καταναλωθούν κατά τη διάρκεια της νηστείας. Σε συγκεκριμένες ημέρες μάλιστα, δεν επιτρέπεται ούτε η κατανάλωση λαδιού.

Η νηστεία και η αποτοξίνωση, μπορούν να θεωρηθούν ωφέλιμες όταν γίνονται περιοδικά και για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Όμως, η μακροχρόνια νηστεία της Σαρακοστής, σε συνδυασμό με την υπέρμετρη, πολλές φορές, κατανάλωση ζωικών προϊόντων κατά τη λήξη της, μπορεί να ταλαιπωρήσουν σημαντικά τον οργανισμό σας.

Ας δούμε λοιπόν με ποιο τρόπο θα μπορέσετε να προσαρμόσετε τη διατροφή σας κατά τη διάρκεια της νηστείας, αλλά και κατά τη διάρκεια των ημερών του Πάσχα.

 

Ναι στην ελεγχόμενη νηστεία

Αποφεύγοντας την κατανάλωση τροφίμων από συγκεκριμένες διατροφικές ομάδες, για μεγάλο χρονικό διάστημα, υπάρχει κίνδυνος να παρουσιαστεί έλλειψη θρεπτικών στοιχείων στον οργανισμό σας.

H έλλειψη αυτή αφορά κυρίως στις βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία που βρίσκονται στις τροφές ζωικής προέλευσης όπως τις βιταμίνες D και Β12, τον σίδηρο, το ιώδιο, το ασβέστιο τον ψευδάργυρο κ.α.

Για το λόγο αυτό, θα πρέπει πριν ξεκινήσετε τη νηστεία, να σιγουρευτείτε πως δεν έχετε έλλειψη των παραπάνω στοιχείων. Ιδιαίτερα αν ανήκετε σε ευαίσθητες ομάδες όπως υπερήλικες, έφηβοι, παιδιά, πάσχοντες από χρόνια νοσήματα ή έχετε ιδιαίτερες διατροφικές ανάγκες όντας αθλητές, εγκυμονούσες ή θηλάζουσες, καλύτερα να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας ή τον διατροφολόγο σας ώστε να σχεδιάσετε μαζί μια ισορροπημένη νηστίσιμη διατροφή κομμένη και ραμμένη στα μέτρα σας.

garlic chili shrimp with rice

Σε κάθε περίπτωση, για να μην καταπονήσετε τον οργανισμό σας εμείς θα προτείναμε τα παρακάτω:.

  • Να θυμάστε να τρώτε απαραιτήτως 5 γεύματα την ημέρα. Πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό και βραδινό, κάθε 3 ώρες περίπου.
  • Προσπαθήστε να καταναλώνετε τροφές υψηλής διατροφικής αξίας που θα προσφέρουν στον οργανισμό σας τα θρεπτικά στοιχεία που στερείστε από την αποφυγή κατανάλωσης τροφών ζωικής προέλευσης. Ταχίνι και γάλα αμυγδάλου για ασβέστιο, όσπρια για πρωτεΐνες και σίδηρο, μανιτάρια που περιέχουν άφθονη βιταμίνη D, χταπόδι και γαρίδες για την πρόσληψη της βιταμίνης Β12, μαύρο ψωμί πλούσιο σε μαγνήσιο και φυλλικό οξύ, άφθονα φρούτα και λαχανικά.
  • Προτιμήστε τρόπους μαγειρέματος που δεν αλλοιώνουν τις θρεπτικές ουσίες των τροφών όπως, μαγείρεμα σε χαμηλή θερμοκρασία με κλειστό το καπάκι της κατσαρόλας ή μαγείρεμα στον ατμό.
  • Προσπαθήστε να καταναλώνετε μεγάλη ποικιλία τροφίμων κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Αν επιθυμήσετε γλυκό, αποφύγετε επιλογές όπως γρανίτες ή φρουιζελέ. Προτιμήστε κάτι πιο θρεπτικό και χορταστικό, όπως χαλβά (σιμιγδαλένιο ή από αλεσμένο σουσάμι), παστέλι, μπάρα δημητριακών με μαύρη σοκολάτα ή απλά απλώστε μέλι και ταχίνι σε μια φέτα ψωμί.
  • Σε περίπτωση αδυναμίας κατανάλωσης (λόγω πίεσης χρόνου κ.λπ.) των απαραίτητων τροφών, εξετάστε με τον γιατρό ή τον διατροφολόγο σας την περίπτωση χορήγησης κάποιου συμπληρώματος διατροφής.

Τί να προσέξετε κατά τη λήξη της νηστείας και την ημέρα του Πάσχα

Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, σηματοδοτεί την επίσημη λήξη της νηστείας σας. Σίγουρα η λαχτάρα για την μαγειρίτσα ή ό,τι άλλο προσφέρεται στο αναστάσιμο τραπέζι είναι έντονη, αλλά χρειάζεται σύνεση, και ίσως μεγαλύτερη από αυτή που επιδεικνύετε κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής. Η πρώτη σας επαφή με προϊόντα ζωικής προέλευσης μετά από τόσο καιρό, ίσως προκαλέσει σοκ στον οργανισμό σας.

Για να αποφύγετε λοιπόν άσκοπες ταλαιπωρίες, περιοριστείτε στο να καταναλώσετε με μέτρο τη μαγειρίτσα, λίγο τυρί και ψωμί και αποφύγετε άλλα συνοδευτικά. Προσπαθήστε να μην πάτε αμέσως για ύπνο και δώστε στο στομάχι σας λίγο χρόνο να επεξεργαστεί την τροφή και να χωνέψει.

roasted lamb

Την Κυριακή του Πάσχα, το γλέντι συνήθως ξεκινάει από νωρίς.  Τσουρέκια, κουλούρια και αυγά παρελαύνουν μπροστά σας και είναι δύσκολο να αντισταθείτε. Το στομάχι σας μπορεί το προηγούμενο βράδυ, με τη μαγειρίτσα, να έκανε τη σύνδεση μεταξύ νηστείας και κανονικής διατροφής, όμως ο οργανισμός σας δεν είναι ακόμα έτοιμος για υπερβολές.

Καταναλώστε λοιπόν με μέτρο το τσουρέκι ή τα κουλουράκια συνδυάζοντάς τα με τον πρωινό σας καφέ, ενώ αργότερα απολαύστε το πασχαλινό σας αυγό σε συνδυασμό με λαχανικά (π.χ. αυγοσαλάτα).

Το μεσημέρι στο κυρίως γεύμα, χαρείτε τα ψητά αλλά αποφύγετε να ανακατέψετε πολλά είδη φαγητού. Συνδυάστε το κρέας με μπόλικη σαλάτα και όσο το δυνατό λιγότερους υδατάνθρακες (πατάτες, πίτες, ψωμί κ.λπ). Τέλος, προσέξτε να μην κάνετε υπερβολές στην κατανάλωση αλκοόλ, ειδικά αν το αποφύγατε κατά τη διάρκεια της νηστείας.

Το βραδινό σας αυτή την ημέρα, καλύτερα να είναι κάτι ελαφρύ. Μια σούπα, μία σαλάτα ή ένα γιαούρτι με μέλι είναι ιδανικές επιλογές.

Από τη Δευτέρα του Πάσχα, μπορείτε σιγά σιγά να μπείτε στην φυσιολογική, πλήρη διατροφή, πάντα με μέτρο και σύνεση.

Τέλος, μην ξεχνάτε πως ό,τι και αν χρειαστείτε, ακόμα και την ημέρα του Πάσχα, θα το βρείτε σε ένα ΟΚ! Anytime Market. Το αγαπημένο σας κατάστημα, είναι κοντά σας όλες τις ημέρες της εβδομάδας από τις  8 π.μ. έως τις 11 μ.μ., φροντίζοντας να μην σας λείψει τίποτα.

Back To Top