skip to Main Content
Τσικνοπέμπτη: Ιδέες για Vegans

Η δεύτερη εβδομάδα του Τριωδίου ονομάζεται Κρεατινή, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η Τσικνοπέμπτη μιας που το έθιμο προστάζει να ψήνεται κρέας σε όλα τα σπίτια την Πέμπτη της εβδομάδας αυτής.

Όμως παλαιότερα αντί να ψήνουν κρέας, έλιωναν το λίπος από τα χοιρινά και ο καπνός με τη χαρακτηριστική μυρωδιά (τσίκνα) ήταν διάχυτος παντού. Έτσι προήλθε η ονομασία της συγκεκριμένης ημέρας.

Το έθιμο δεν είναι γνωστό πώς προέκυψε και καθιερώθηκε γιατί η ιστορία του χάνεται στα βάθη του παρελθόντος. Σύμφωνα με μελέτες δεν είναι χριστιανικό αλλά προέρχεται από τις βακχικές εορτές των αρχαίων Ελλήνων και των Ρωμαίων.

Παραλλαγές του εθίμου συναντάμε και σε άλλους τόπους όπως στη Γερμανία και τις ΗΠΑ που γιορτάζουν τη λιπαρή Πέμπτη και τη λιπαρή Τρίτη αντίστοιχα.

Σε αντίθεση, στη σύγχρονη εποχή, ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι αποφασίζουν να ακολουθήσουν έναν διαφορετικό τρόπο ζωής αφαιρώντας από τη διατροφή τους τα προϊόντα ζωικής προέλευσης, οι λεγόμενοι vegans (χορτοφάγοι).

Οι συγκεκριμένοι, παρόλο που έχουν αποκλείσει από τη διατροφή τους τα ζωικά προϊόντα, δεν στερούνται από γευστικές επιλογές. Σε αυτό τους βοηθάει το γεγονός ότι η μοντέρνα κουζίνα περιλαμβάνει μια τεράστια γκάμα υλικών και συνδυασμών, κατάλληλων για χορτοφαγική διατροφή, ενώ συνεχίζει να εξελίσσεται σταθερά προς αυτή την κατεύθυνση.

Ακόμη και την ημέρα της Τσικνοπέμπτης, που το έθιμο προστάζει κρεατοφαγία, υπάρχουν πολλές χορτοφαγικές επιλογές που θα ικανοποιήσουν τους ουρανίσκους και των πιο απαιτητικών vegans.

Αν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία, πιθανότατα γνωρίζετε αρκετές συνταγές σύμφωνες με τη διατροφή σας. Αν όμως δεν ανήκετε και αναμένετε καλεσμένους vegans στο τραπέζι της Τσικνοπέμπτης, σας παραθέτουμε προτάσεις για να τους ικανοποιήσετε και με το παραπάνω.

Ορεκτικά

Μανιτάρια πλευρώτους σχάρας

Θα χρειαστείτε μανιτάρια πλευρώτους (ένα κουτάκι ανά 4 άτομα) ελαιόλαδο, αλάτι, πιπέρι, σκόρδο σε σκόνη.

Αλείφετε με τα χέρια λίγο ελαιόλαδο πάνω στα μανιτάρια, ίσα ίσα να γυαλίσουν. Αλατοπιπερώνετε και ρίχνετε λίγη σκόνη σκόρδου σε ποσότητα ανάλογα με τα γούστα. Ψήνετε σε μέτρια φωτιά για λίγα λεπτά, μέχρι να μαλακώσει το κοτσάνι.

Χούμους

Θα χρειαστείτε μισό κιλό ρεβίθια χωρίς φλούδι, βρασμένα, φρέσκο χυμό 1 λεμονιού, 4 κουταλιές  της σούπας ταχίνι, 1 σκελίδα σκόρδο λιωμένο, ελαιόλαδο, αλατοπίπερο και κύμινο.

Αφού λιώσετε τα ρεβίθια, ανακατεύετε τον χυλό με τα υπόλοιπα υλικά. Τα μπαχαρικά, να τα βάζετε σιγά σιγά, δοκιμάζοντας ταυτόχρονα.

Σερβίρετε την χούμους μαζί με φρυγανισμένο ζεστό ψωμί.

Humus

Veggie sticks

Μπορείτε να κάνετε πολλούς συνδυασμούς χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά, όπως λαχανικά σχάρας (πιπεριές, κολοκύθα ή κολοκύθι, κρεμμύδι, καρότο), κύβους τυριού για vegans, ντοματίνια, ελιές, μανιτάρια κ.α. Απλά περάστε τα υλικά σε μικρά ή μεγάλα sticks για σουβλάκι.

Σκορδόψωμα με ντομάτα και δυόσμο

Θα χρειαστείτε μέτριες σε πάχος φέτες χωριάτικου ψωμιού, 1 κουταλιά ελαιόλαδο ανά φέτα ψωμιού, 1 σκελίδα σκόρδο ανά 5 φέτες ψωμιού, αλάτι, ντομάτα κομμένη σε μικρούς κύβους, φυλλαράκια δυόσμου.

Αλέθετε όλα τα υλικά στο μπλέντερ (εκτός από την ντομάτα και τον δυόσμο) και με πινέλο σιλικόνης αλείφετε τις φετούλες του ψωμιού με το μίγμα. Ψήνετε για λίγα λεπτά το ψωμί στο γκριλ και όσο ακόμα είναι ζεστό το γαρνίρετε με τους κύβους ντομάτας και τα  φύλλα δυόσμου .

Bruschette

Κύρια πιάτα

Σουβλακόπιτα με φαλάφελ

Θα χρειαστείτε 200 γραμμάρια ρεβίθια χωρίς φλούδι μουλιασμένα, 1 ξερό κρεμμύδι κομμένο στα 4, 1 μάτσο μαϊντανό (μόνο τα φυλλαράκια), 2 σκελίδες σκόρδου, μισό κουταλάκι κύμινο σε σκόνη, 2 κουταλιές της σούπας αλεύρι για όλες τις χρήσεις, μισό κουταλάκι baking powder, χυμό ενός λεμονιού, αλάτι και πιπέρι, ηλιέλαιο για τηγάνισμα.

Στραγγίζετε τα ρεβίθια και τα ρίχνετε στο μπλέντερ. Προσθέτετε το κρεμμύδι, τον μαϊντανό, το σκόρδο, το κύμινο, το  baking powder, το αλεύρι, το λεμόνι και αλατοπίπερο και τα χτυπάτε με προσοχή για να μην γίνουν λείος πουρές, αλλά να παραμείνουν και κομματάκια από τα υλικά. Αδειάζετε σε μπολ και αφήνετε το μίγμα στο ψυγείο για 1 ώρα.

Πλάθετε το μείγμα σε στρογγυλούς κεφτέδες και πιέζετε λίγο να πλατύνουν. Τηγανίζετε τα φαλάφελ  για  περίπου 2 λεπτά, από κάθε πλευρά, μέχρι να ροδίσουν. Τα αποσύρετε από τη φωτιά και τα τοποθετείτε σε δίσκο με απορροφητικό χαρτί.

Για να σερβίρετε, τοποθετείτε 2-3 φαλάφελ, σε ψημένη σουβλακόπιτα και γεμίζετε με αγγούρι, ντομάτα, πιπεριά, κρεμμύδι,  μαρούλι, μαϊντανό ή με ό,τι υλικό θέλετε.

Falafel

Μπέργκερ με μανιτάρια πλευρώτους

Θα χρειαστείτε ψωμάκια για burger, μανιτάρια πλευρώτους ψητά, (δείτε τη συνταγή παραπάνω) μουστάρδα, μαρουλόφυλλα, ντομάτα κομμένη σε φέτες, κρεμμύδι σε ροδέλες.

Τοποθετείτε στο ψωμάκι το μαρουλόφυλλο, αλείφετε με τη μουστάρδα, προσθέτετε 2-3 μανιτάρια, μια μεγάλη φέτα ντομάτας και τις ροδέλες κρεμμυδιού. Αν θέλετε, συνοδεύετε το burger με τηγανιτές πατάτες ή ολόκληρες πατάτες ψημένες στο αλουμινόχαρτο.

Γλυκά 

Γλυκά κουταλιού

Όλα τα γλυκά κουταλιού επιτρέπονται στη χορτοφαγική διατροφή. Συνδυάστε τα, αν θέλετε, με φρέσκα φρούτα και ξηρούς καρπούς

Παγωμένα φρούτα

Φτιάξτε γρήγορα και εύκολα ξυλάκια παγωμένων φρούτων. Αλέστε φρούτα, όπως φράουλες, βατόμουρα και ακτινίδια προσθέτοντας προαιρετικά γάλα καρύδας ή αμυγδάλου και φρουκτόζη. Τοποθετήστε το μίγμα σε κυπελάκια, και βυθίστε ένα ξυλάκι. Παγώστε τα για 3-4 ώρες στην κατάψυξη.

Παραδοσιακός σιμιγδαλένιος χαλβάς με περγαμόντο

Θα χρειαστείτε, 1 κούπα σπορέλαιο, 500 γρ. σιμιγδάλι χοντρό , 2 κ.γ. κανέλα σκόνη, μισή κούπα φιστίκια Αιγίνης, 1 κούπα γλυκό περγαμόντο ψιλοκομμένο

Για το σιρόπι, 4 κούπες νερό, 3 κούπες ζάχαρη, 1 πορτοκάλι κομμένο στη μέση ολόκληρο πλυμένο καλά, 2 ξυλάκια κανέλα.

Πρώτα κάντε το σιρόπι βάζοντας όλα τα υλικά σε μια κατσαρόλα και σιγοβράζετε για 5-6 λεπτά.

Στη συνέχεια σε μια αντικολλητική βαθιά κατσαρόλα σοτάρετε το λάδι με το σιμιγδάλι και ανακατεύετε συνεχώς μέχρι να πάρει ωραίο χρώμα το μείγμα και να καβουρδιστεί το σιμιγδάλι για 5-8 λεπτά.

Μόλις πάρει ωραίο χρώμα ρίχνετε και την κανέλλα και συνεχίζετε να ανακατεύετε.

Μειώστε την ένταση του ματιού στο χαμηλό.

Αφαιρείτε από το σιρόπι τα στερεά υλικά και το ρίχνετε στην κατσαρόλα με το σιμιγδάλι, με προσοχή μην καείτε, ανακατεύοντας συνεχώς μέχρι να αρχίσει να πήζει.

Προσθέτετε το ψιλοκομμένο φιστίκι και το περγαμόντο.

Αδειάζετε το μείγμα σε μία αντικολλητική φόρμα με τρύπα στη μέση ή σε ατομικά αντικολλητικά κουπάκια.

Αφήνετε να κρυώσει για 1 ώρα και ξεφορμάρετε.

HalvaΌλα τα υλικά που θα χρειαστείτε για να ευχαριστήσετε τους vegan φίλους σας αυτή την Τσικνοπέμπτη, θα τα βρείτε στο ΟΚ! Anytime Markets. Το αγαπημένο σας convenience store, παραμένει ανοιχτό κάθε μέρα από τις 8.π.μ. έως τις 11 μ.μ., φροντίζοντας να μην σας λείψει τίποτα.

Back To Top