skip to Main Content
Ζάχαρη και εναλλακτικές γλυκαντικές ουσίες

Μήπως η ζάχαρη αποτελεί τη διατροφική σας αδυναμία; Ακόμα και αν δεν τρώτε πολλά γλυκά ή αν δεν πίνετε τα ροφήματά σας με πολλή ζάχαρη, η ολική αποφυγή της είναι αρκετά δύσκολη. Ευτυχώς υπάρχουν πλέον αρκετές εναλλακτικές γλυκαντικές ουσίες, με σαφώς μικρότερο γλυκαιμικό δείκτη και λιγότερες θερμίδες. Η μείωση ή η ολική αποφυγή της ζάχαρης σίγουρα θα ωφελήσει την υγεία σας βοηθώντας σας να μειώσετε ή να συντηρήσετε το βάρος σας και να προφυλάξετε την υγεία σας από τον διαβήτη τύπου 2, οδοντικά και καρδιακά προβλήματα.

Πώς θα επιλέξετε την κατάλληλη εναλλακτική γλυκαντική ουσία;

Οι επιλογές είναι αρκετές και ίσως στην αρχή χρειαστεί να δοκιμάσετε ποια γλυκαντική ουσία ταιριάζει περισσότερο στο γευστικό σας γούστο ή στις ανάγκες σας. Οι διαφορές μεταξύ τους αφορούν στη γεύση, στη επίγευση, στο άρωμα, στο θερμιδικό φορτίο, στον γλυκαιμικό δείκτη, στη φυσική κατάσταση (στερεό ή υγρό) και στην προέλευση (φυσικό ή τεχνητό προϊόν).

Ποιες είναι οι πιο δημοφιλείς εναλλακτικές της ζάχαρης;

Υπάρχουν αρκετές εναλλακτικές της ζάχαρης. Ας δούμε τα χαρακτηριστικά των πιο δημοφιλών από αυτές.

Φρουκτόζη

Είναι ένα φυσικό σάκχαρο που συναντάται στα φρούτα και αποτελεί τον γλυκύτερο μονοσακχαρίτη που βρίσκεται ελεύθερος στη φύση. Έχει πιο γλυκιά γεύση από τη ζάχαρη, για αυτό και με την προσθήκη μικρότερης ποσότητας προσδίδει την ίδια γλυκύτητα. Είναι ιδανική για τους διαβητικούς γιατί μεταβολίζεται στο συκώτι χωρίς να ελέγχεται από την ινσουλίνη.

Ασπαρτάμη

Είναι ένα τεχνητό γλυκαντικό που συντίθεται από δύο αμινοξέα, το ασπαρτικό οξύ και φαινυλαλανίνη.  Κάθε γραμμάριο ασπαρτάμης αποδίδει 4 θερμίδες. Όμως η γλυκαντική του δράση είναι πολλαπλάσια της ζάχαρης, για αυτό χρησιμοποιείται σε μικρές ποσότητες και επομένως προσδίδει λίγες θερμίδες.

Η ασπαρτάμη δεν προκαλεί τερηδόνα, ούτε ανεβάζει το σάκχαρο του αίματος. Χρησιμοποιείται κυρίως σαν γλυκαντικό σε ροφήματα και σε κρύα γλυκίσματα. Με τη θέρμανση χάνει μέρος από τη γλυκύτητά της, για αυτό και αποφεύγεται η χρήση της σε γλυκά που ψήνονται.

Μέλι

Η πλέον γνωστή φυσική ουσία, εναλλακτική της ζάχαρης, μπορεί να την αντικαταστήσει στις περισσότερες χρήσεις της. Αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες και περιέχει αντιοξειδωτικά, μέταλλα και πολύτιμες βιταμίνες. Ωστόσο είναι πολύ πλούσιο σε θερμίδες και έχει υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, οπότε δεν συνιστάται ως υποκατάστατο της ζάχαρης σε άτομα που θέλουν  να χάσουν βάρος ή να μειώσουν το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα τους.

Σιρόπι αγαύης

Από το μακρινό Μεξικό και τις Νοτιοανατολικές ΗΠΑ, η αγαύη, το φυτό που εδώ και αιώνες χρησιμοποιείται για την παραγωγή τεκίλα, μας δίνει και το νέκταρ της το οποίο χρησιμοποιείται ευρέως σαν γλυκαντικό. Περιέχει κυρίως φρουκτόζη και πολύ λιγότερη γλυκόζη από τη ζάχαρη. Ο γλυκαιμικός της δείκτης είναι αρκετά χαμηλότερος ενώ η γεύση του είναι 1,5 φορά πιο γλυκιά από της ζάχαρης. Έτσι, απαιτείται η χρήση μικρότερης ποσότητας. Το άρωμά του είναι ουδέτερο και δεν αλλοιώνει τη γεύση των ροφημάτων ή των γλυκών, ενώ περιέχει βιταμίνη C και Β.

Σιρόπι σφένδαμου

Το δέντρο σφένδαμος, όταν φύεται σε κρύα κλίματα, αποθηκεύει στο ξύλωμά του άμυλο που στο τέλος του χειμώνα μετατρέπεται σε χυμό πλούσιο σε σάκχαρα. Ο αραιός ζαχαρούχος χυμός υποβάλλεται σε θερμική επεξεργασία ώστε να αποκτήσει την υφή σιροπιού. Χρησιμοποιείται όπου και το μέλι καθώς δεν χάνει τις ιδιότητές του σε υψηλές θερμοκρασίες. Περιέχει, μεταξύ άλλων ωφέλιμων συστατικών, ασβέστιο, μαγνήσιο και σίδηρο. Ωστόσο, είναι πλούσιο σε θερμίδες και πρέπει να καταναλώνεται με προσοχή.

Σιρόπι χαρουπιού

Το ταπεινό χαρούπι που μέχρι πρόσφατα χρησιμοποιούνταν μόνο ως ζωοτροφή, έχει πλέον εισβάλλει δυναμικά στις διατροφικές τάσεις των Ελλήνων μέσω μιας γκάμας προϊόντων με μεγάλο διατροφικό ενδιαφέρον.

Ένα από αυτά είναι και το σιρόπι χαρουπιού που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως φυσικό γλυκαντικό σε ροφήματα και ποτά, σαν dressing σε σαλάτες αλλά και σαν topping σε τηγανίτες, κέικ, κρέπες  κ.α.  Είναι πολύ εύπεπτο και πλούσιο σε βιταμίνες A,D και Β καροτίνη, περιέχει μέταλλα και 3 φορές περισσότερο ασβέστιο από το γάλα.

Στέβια

Η στέβια αποτελεί ένα καινοτόμο γλυκαντικό. Παρασκευάζεται από εκχύλισμα του φυτού στέβια που είναι 600 φορές πιο γλυκό από τη ζάχαρη. Αυτό σημαίνει ότι μια ελάχιστη ποσότητα είναι ικανή να γλυκάνει τα ροφήματα και τα γλυκίσματά σας, χωρίς να τα επιβαρύνει με θερμίδες. Έχει μεγάλη αντοχή στη θερμότητα και μπορείτε άφοβα να την χρησιμοποιήσετε σε γλυκά που ψήνονται προσέχοντας πάντα την ποσότητα. Καταναλώνεται άφοβα από διαβητικούς αλλά και από εγκυμονούσες και θηλάζουσες γυναίκες.

Στο ΟΚ! Anytime Market της γειτονιάς σας, διαθέτουμε μεγάλη ποικιλία από υποκατάστατα της ζάχαρης για τα ροφήματα και τα γλυκίσματά σας, καθώς και προϊόντα που δεν περιέχουν ζάχαρη, όπως αναψυκτικά, γαλακτοκομικά, παγωτά γλυκίσματα κ.α.

Το convenience store που εμπιστεύεστε, τηρεί όλους τους απαραίτητους κανόνες υγιεινής σύμφωνα με τις οδηγίες του Π.Ο.Υ.,  για να είστε ασφαλείς καθώς κάνετε τα ψώνια σας. Επιπλέον, σας διευκολύνει με το διευρυμένο του ωράριο, αφού παραμένει ανοιχτό κάθε μέρα από τις 8 π.μ. έως τις 11 μ.μ.

Back To Top