skip to Main Content
Δημητριακά για το πρωινό και για όλη την ημέρα

Τα δημητριακά αποτελούν τη σπουδαιότερη κατηγορία καλλιεργούμενων φυτών στον κόσμο και το θεμέλιο της διατροφής του ανθρώπου από τα αρχαία χρόνια.

Τα δημητριακά βρίσκονται στη βάση της διατροφικής πυραμίδας

Αν συγκρίνετε τα διάφορα μοντέλα της διατροφικής πυραμίδας, θα παρατηρήσετε αρκετές μικροδιαφορές μεταξύ τους. Οι διαφορές έχουν να κάνουν ως προς τη συνιστώμενη συχνότητα κατανάλωσης τροφών πλούσιων σε πρωτεΐνη, όπως είναι το κρέας, το ψάρι, το αυγό και τα γαλακτοκομικά. Ωστόσο, ανεξάρτητα από τις όποιες διαφοροποιήσεις, η βάση της διατροφικής πυραμίδας αποτελείται σε κάθε περίπτωση από τα δημητριακά. Συστήνεται δηλαδή από τους ειδικούς η καθημερινή τους κατανάλωση, μιας που είναι τόσο απαραίτητα για την υγεία μας.

Γιατί τα δημητριακά θεωρούνται τόσο σημαντικά για την υγεία μας;

Τα δημητριακά είναι πολύ πλούσια σε βιταμίνες και μέταλλα. Οι πολύτιμες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, το φυλλικό οξύ, μέταλλα όπως το μαγνήσιο, ο σίδηρος ο φωσφόρος, ο ψευδάργυρος και το σελήνιο είναι μερικά από τα ωφέλιμα συστατικά τους. Καθώς μάλιστα είναι πλούσια σε φυτικές ίνες που συντελούν στη σωστή λειτουργία του πεπτικού συστήματος.

Οι υδατάνθρακες που περιέχονται στα δημητριακά, σε φυσιολογικές ποσότητες, δεν επιβαρύνουν τον οργανισμό, ούτε το σωματικό βάρος αφού είναι χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη και συμβάλλουν στην αύξηση της αίσθησης του κορεσμού.

Ποια είναι τα είδη των δημητριακών;

Τα πιο διαδεδομένα είδη δημητριακών είναι το σιτάρι, η σίκαλη, η βρώμη, το καλαμπόκι, το κριθάρι, η κινόα, το ρύζι, το φαγόπυρο.

Τα πιο γνωστά παράγωγά τους, που χρησιμοποιούνται στην καθημερινή διατροφή του ανθρώπου είναι τα ζυμαρικά, το ψωμί και τα λοιπά αρτοσκευάσματα, τα δημητριακά πρωινού, οι μπάρες δημητριακών, το ποπ κορν και άλλα.

 Σε ποια σημεία υπερέχει το κάθε είδος;

Όλα τα δημητριακά περιέχουν βιταμίνες, μέταλλα και φυτικές ίνες, όμως οι αναλογίες αλλάζουν από είδος σε είδος. Ας τα δούμε πιο αναλυτικά:

Σιτάρι

Το σιτάρι είναι το πιο διαδεδομένο δημητριακό στην Ευρώπη και έχει κυρίαρχη θέση στο ελληνικό τραπέζι. Το ψωμί, οι φρυγανιές, οι πίτες και το αλεύρι που κατά κόρον χρησιμοποιείται στη χώρα μας είναι σταρένιο, λευκό ή ολικής άλεσης.

Το σιτάρι μεταξύ άλλων έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε σελήνιο, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό στοιχείο, που μάλιστα παίζει ρόλο στη ρύθμιση της λειτουργίας του θυρεοειδή αδένα.Wheat bread

Σίκαλη

Η σίκαλη περιέχει τη μεγαλύτερη ποσότητα φυτικών ινών από όλα τα δημητριακά και για αυτό την προτιμούν όσοι έχουν προβλήματα δυσκοιλιότητας.

Κριθάρι

Το κριθάρι χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο στην παρασκευή μπύρας καθώς και σε ορισμένα αρτοπαρασκευάσματα όπως τα κρητικά παξιμάδια. Το δυνατό σημείο του κριθαριού είναι η μεγάλη περιεκτικότητά του σε βιταμίνη Β1 ή θειαμίνη που προσφέρει ενέργεια και μειώνει το αίσθημα κόπωσης.

Καλαμπόκι

Το καλαμπόκι παράγεται κατά κύριο λόγο στην Αμερική. Στη χώρα μας το καταναλώνουμε ολόκληρο (βραστό ή ψητό), στα δημητριακά πρωινού (όπως τα corn flakes) ή σαν σνακ (ποπ κορν). Το αλεύρι του χρησιμοποιείται στην αρτοποιία για την παρασκευή ψωμιού και πιτών αλλά και στη ζαχαροπλαστική και μαγειρική, καθώς είναι πλούσιο σε άμυλο και δένει τις κρέμες και τις σάλτσες. Επιπλέον, είναι πολύ πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και φτωχό σε γλουτένη.Wheat bread

Βρώμη

Η βρώμη είναι ένα αρκετά διαδεδομένο δημητριακό που ανεβαίνει συνεχώς σε δημοτικότητα, καθώς ανακαλύπτονται ολοένα και περισσότεροι τρόποι κατανάλωσής της, όπως σε δημητριακά πρωινού, μπάρες, μπισκότα και άλλα αρτοσκευάσματα. Είναι πλούσια σε ψευδάργυρο και μαγγάνιο και παραμένει εξαιρετικά εύπεπτη.

Κινόα

Το δημητριακό με το εξωτικό όνομα που έχει εισχωρήσει δυναμικά στην ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια, είναι πολύ πιο διαδεδομένο στις χώρες της Λατινικής Αμερικής. Συνήθως καταναλώνεται σαν συνοδευτικό σε σαλάτα ή σαν πιλάφι. Είναι εξαιρετικά πλούσιο σε φυλλικό οξύ.Quinoa salad

Ρύζι

Το ρύζι, ως γνωστό, αποτελεί βάση της διατροφής των λαών της Άπω Ανατολής. Ωστόσο, κατέχει κυρίαρχη θέση και στη μεσογειακή διατροφή, καθώς συνδυάζεται με πολλά είδη τροφών, όπως το κρέας, τα όσπρια και τα λαχανικά, ενώ είναι πολύ νόστιμο και χορταστικό. Το ρύζι αποτελεί άριστη πηγή φυτικών πρωτεϊνών ενώ δεν περιέχει καθόλου γλουτένη, γεγονός που το καθιστά φιλικό στα άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη.

Φαγόπυρο

Το φαγόπυρο ονομάζεται και μαύρο σιτάρι. Είναι αρκετά διαδεδομένο στις ασιατικές χώρες και συνεχώς κερδίζει έδαφος και στον ευρωπαϊκό χώρο. Έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε χαλκό, βιταμίνες Β2, Β3 και δεν περιέχει γλουτένη.

 

Δημιουργικοί τρόποι να απολαύσετε τα δημητριακά

Τα δημητριακά μπορούν να αποτελέσουν μέρος κάθε γεύματος και σνακ. Αν μάλιστα κάθε φορά τα συνδυάζετε διαφορετικά, σίγουρα δεν θα τα βαρεθείτε ποτέ. Εμείς θα σας δώσουμε μερικές ιδέες.

Η βρώμη πάει παντού

Ίσως έχετε συνηθίσει να χρησιμοποιείτε τις νιφάδες βρώμης μόνο σε συνδυασμό με γάλα, είτε για πρωινό είτε για ελαφρύ βραδινό. Όμως οι νιφάδες βρώμης είναι ένα υλικό πασπαρτού και μπορούν να συνδυαστούν άριστα με σαλάτες, να προστεθούν σε σούπες αντί για ρύζι ή ζυμαρικό και να στολίσουν, αντί για σουσάμι, διάφορα αρτοσκευάσματα.

Ακόμα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως βάση για την παρασκευή μπισκότων και μπαρών. Εμείς βρήκαμε τις πιο δημιουργικές συνταγές για μπάρες βρώμης. Δείτε τις κάνοντας κλικ εδώ.

Oat cookies

Τα ζυμαρικά φτιάχνουν άπειρους συνδυασμούς

Οι συνταγές με ζυμαρικά δεν έχουν αρχή και τέλος. Ένα πιάτο βρασμένων ζυμαρικών είναι ένας λευκός καμβάς που πάνω του κάθε μάγειρας, ακόμα και ο πιο άπειρος, μπορεί να δημιουργήσει αριστουργήματα. Δεν είναι τυχαίο ότι στην Ιταλία τα ζυμαρικά αποτελούν καθημερινά το πρώτο πιάτο κάθε γεύματος, αφού αποτελούν πηγή λήψης πολύτιμων θρεπτικών συστατικών.

Στο νέα μας ιστοσελίδα «Ζούμε Ωραία» θα βρείτε πολλές συνταγές για ζυμαρικά, από καταξιωμένους Έλληνες σεφ, αλλά και μοναστηριακές νηστίσιμες μακαρονάδες. Δείτε τις  κάνοντας κλικ εδώ.Pasta

Το ρύζι έχει χίλια πρόσωπα

Ίσως η τροφή με τις περισσότερες χρήσεις. Γίνεται σούπα, πιλάφι, κρέμα, γέμιση, πρώτη ύλη για σούσι, για κεφτέδες, βάση για σαλάτες, συνοδευτικό για το κρέας… και η λίστα δεν τελειώνει…

Κάθε είδος ρυζιού προορίζεται για διαφορετική χρήση, καθώς άλλα είδη χυλώνουν και άλλα μένουν σπυρωτά. Άλλα έχουν ουδέτερη γεύση και άλλα αναδύουν αρώματα.

Κάνοντας κλίκ εδώ θα βρείτε μερικές από τις καλύτερες ελληνικές συνταγές με ρύζι.

Rice with chicken and vegedables

Στο ΟΚ! Anytime Market της γειτονιάς σας, διαθέτουμε όλα τα είδη δημητριακών, ζυμαρικών και αρτοποιημάτων για εσάς και την οικογένειά σας.

Το convenience store που εμπιστεύεστε, τηρεί όλους τους απαραίτητους κανόνες υγιεινής σύμφωνα με τις οδηγίες του Π.Ο.Υ.,  για να είστε ασφαλείς καθώς κάνετε τα ψώνια σας. Επιπλέον, σας διευκολύνει με το διευρυμένο του ωράριο, αφού παραμένει ανοιχτό κάθε μέρα από τις 8 π.μ. έως τις 11 μ.μ.

 

Σχετικά άρθρα:

 

Back To Top