skip to Main Content
Βρώμη. Ποια είναι η διατροφική της αξία και πως να την αξιοποιήσετε

Η βρώμη είναι ένα δημητριακό το οποίο ανήκει στην οικογένεια των αγρωστωδών ή αλλιώς ποοειδών και καλλιεργείται κυρίως στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη. Η λατινική της ονομασία είναι Avena Sativa L και το γένος Avena περιλαμβάνει και τις καλλιεργήσιμες και τις άγριες μορφές βρώμης.

Διατροφικά στοιχεία

Η βρώμη έχει ισορροπημένη διατροφική σύνθεση και μια μερίδα βρώμης, δηλαδή 30 γραμμάρια περίπου, περιέχει 117 θερμίδες. Αποτελείται από σύνθετους υδατάνθρακες, οι οποίοι διασπώνται με αργό ρυθμό και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην αυξάνονται τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και να δημιουργείται υψηλό αίσθημα κορεσμού, επιβραδύνοντας έτσι το αίσθημα της πείνας και βοηθώντας στον καλύτερο έλεγχο του βάρους.

Το άμυλο είναι επίσης ένας σύνθετος υδατάνθρακας που αντιστέκεται στην πέψη και ζυμώνεται από τους μικροοργανισμούς του παχέος εντέρου, συμπεριφέρεται δηλαδή σαν τις φυτικές ίνες.

Σε σύγκριση με τα υπόλοιπα δημητριακά, η βρώμη περιέχει την υψηλότερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη  και είναι ιδανική για χορτοφάγους και αθλητές. Παράλληλα, περιέχει το αμινοξύ λυσίνη που βοηθάει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και στην αντιμετώπιση του έρπη.

Επίσης η βρώμη αποτελεί πλούσια πηγή ακόρεστων λιπαρών οξέων, τα οποία ο οργανισμός δεν μπορεί να συνθέσει μόνος του και είναι απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του.

Υψηλή διατροφική αξία

Η υψηλή θρεπτική αξία της βρώμης οφείλεται στην υψηλή περιεκτικότητά της σε διάφορα θρεπτικά συστατικά. Περιέχει μεγάλες ποσότητες σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, οι οποίες συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και στη μείωση του άγχους. Επίσης είναι πλούσια σε βιταμίνη Ε, η οποία ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και προστατεύει τον οργανισμό από διάφορες ασθένειες.

Σημαντική είναι και η περιεκτικότητα της βρώμης σε μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Περιέχει μαγγάνιο που είναι σημαντικό στον μεταβολισμό του οργανισμού, φώσφορο που είναι απαραίτητος για την υγεία των οστών, χαλκό που βοηθάει στην υγεία της καρδιάς, σίδηρο που είναι υπεύθυνος για τη μεταφορά του οξυγόνου στο αίμα και σελήνιο, μαγνήσιο και ψευδάργυρο που είναι σημαντικά για την γενική υγεία.

Πως μπορείτε να αξιοποιήσετε τη βρώμη;

Η θρεπτική αξία της βρώμης είναι αδιαμφισβήτητη και υπάρχουν πολλοί τρόποι για να την εντάξετε στη διατροφή σας και να επωφεληθείτε από τα συστατικά της.

Ο πιο εύκολος και γρήγορος τρόπος είναι με γιαούρτι ή γάλα για πρωινό. Συνδυάστε νιφάδες βρώμης με μέλι, λιναρόσπορο και αποξηραμένα φρούτα και δημιουργήστε ένα γεύμα πλήρες σε βιταμίνες που θα σας γεμίσει ευεξία και θα σας εξασφαλίσει την απαραίτητη ενέργεια για όλη την ημέρα.

Κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορείτε να καταναλώσετε τη βρώμη μέσα σε μπάρες, σε κριτσίνια, σε παξιμάδια, σε μπισκότα, σε smoothies, σε κέικ, ακόμα και μέσα σε σαλάτες. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη βρώμη και σε πολλές συνταγές μαγειρικής, για παράδειγμα  μέσα σε μπιφτέκια αντί για ψωμί ή τριμμένη φρυγανιά και να δώσετε μια ξεχωριστή γεύση στα πιάτα σας. Επίσης μπορείτε να την χρησιμοποιήσετε για πανάρισμα σε συνταγές με κοτόπουλο ή σνίτσελ και να δημιουργήσετε μια ιδιαίτερη κρούστα. Ο σπόρος της βρώμης μπορεί να μαγειρευτεί και σαν υποκατάστατο του ρυζιού, αν μουλιάσει σε νερό και τον βράσετε για αρκετά λεπτά.

Τέλος ένα μπολ με ζεστή βρώμη είναι ιδανικό και για βραδινό.  Προσθέστε νιφάδες βρώμης μέσα σε ζωμό κρέατος ή λαχανικών και απολαύστε ένα ελαφρύ και υγιεινό βραδινό μέσα σε λίγα λεπτά.

Η βρώμη, τις τελευταίες δεκαετίες έχει γίνει μια πολύ δημοφιλής τροφή και δίκαια μπορεί να χαρακτηριστεί ως η «βασίλισσα» των δημητριακών, αφού έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, καθώς προσφέρει ταυτόχρονα ένα πλήθος θρεπτικών συστατικών αλλά και ένα έντονο αίσθημα κορεσμού.

Back To Top