skip to Main Content
Η αξία των οσπρίων στη διατροφή μας. Πρωτότυπες συνταγές.

Τα όσπρια εντάχτηκαν στη διατροφή του ανθρώπου από τα αρχαία χρόνια. Η καλλιέργειά τους είναι αρκετά εύκολη, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις και η διατροφική τους αξία τόσο πλούσια, που δικαιολογημένα κατέχουν δεσπόζουσα θέση στη διατροφή όλων των λαών του κόσμου.

Τα όσπρια περιέχουν φυτικές πρωτεΐνες που σε μεγάλο βαθμό μπορούν να υποκαταστήσουν τις απαραίτητες στη διατροφή του ανθρώπου ζωικές πρωτεΐνες. Έτσι, οι άνθρωποι που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή ή διατροφή με χαμηλή κατανάλωση κρέατος, είναι συνετό να καταναλώνουν συχνότερα όσπρια.

Στην Ελλάδα τα όσπρια είναι πολύ δημοφιλή και υπάρχουν δεκάδες συνταγές για κάθε είδος. Δεν είναι τυχαίο που η «φασολάδα» στα μέσα του περασμένου αιώνα ανακηρύχθηκε ως το εθνικό φαγητό της χώρας.

Τα πιο δημοφιλή όσπρια στην Ελλάδα είναι τα φασόλια, οι φακές, η φάβα, τα ρεβίθια και τα κουκιά. Ωστόσο, καθένα από τα παραπάνω διαθέτει περισσότερα υποείδη όπως φασόλια χάντρες, κόκκινα φασόλια, γίγαντες, μαυρομάτικα, πλατιά και ψιλή φακή, κόκκινη φάβα και άλλα.

Οι τρόποι να τα μαγειρέψουμε είναι αμέτρητοι. Αν λοιπόν θέλετε να δοκιμάσετε εναλλακτικούς τρόπους, εμείς σας προτείνουμε μερικές άκρως ενδιαφέρουσες συνταγές.

 Σούπα βελουτέ με κόκκινες φακές και κολοκύθα

Lentiles soup

Η κολοκύθα δένει αρμονικά την γλυκύτητά της με τη μεστή γεύση της φακής, σε μια πρόταση που μπορείτε να απολαύσετε είτε σαν πρώτο πιάτο, είτε σαν κύριο.

Τί θα χρειαστείτε για 4 μερίδες:  500 γραμμάρια κολοκύθα βρασμένη (θα την βρείτε έτοιμη στα ψυγεία του σούπερ μάρκετ), 200 γραμμάρια κόκκινες φακές βρασμένες, 1 μέτριο κρεμμύδι βρασμένο, 1 μέτριο καρότο βρασμένο, ελαιόλαδο, αλάτι, πιπέρι, κουρκουμάς, ζεστός ζωμός λαχανικών, ψιλοκομμένο σέλινο ή μαϊντανό για το γαρνίρισμα.

Εκτέλεση: Σε μια ευρύχωρη κατσαρόλα, βάζετε τη βρασμένη κολοκύθα με τις φακές, το καρότο, το κρεμμύδι και μπαχαρικά στις επιθυμητές ποσότητες. Αργά αργά, ρίχνετε τον ζωμό στο σκεύος, καθώς με ένα ραβδομπλέντερ πολτοποιείτε το μίγμα. Αν δεν διαθέτετε ραβδομπλέντερ, μπορείτε να πολτοποιήσετε με το μπλέντερ ή με το πολυμίξερ χρησιμοποιώντας το κατάλληλο εξάρτημα. Σερβίρετε σε πιάτα και διακοσμείτε με μαϊντανό ή σέλινο.

Κρεατόσουπα με ξερά φασόλια

Meat bean soup

Αυτή η  χορτόσουπα με φασόλια και κρέας είναι χορταστική, θρεπτική και αποτελεί πλούσια πηγή φυτικής και ζωικής πρωτεΐνης. Ιδανική για τις κρύες μέρες του χειμώνα.

Τί θα χρειαστείτε για 4 μερίδες: 200 γραμμάρια φασόλια ψιλά βρασμένα, 500 γραμμάρια μοσχάρι βρασμένο κομμένο σε κύβους και τον ζωμό του (1 ½ λίτρο), 2 καρότα κομμένα σε χοντρές ροδέλες, 1 κόκκινη πιπεριά Φλωρίνης, 1 πατάτα κομμένη σε κύβους,  1 κρεμμύδι ψιλοκομμένο, λίγο σέλινο ή μαϊντανό, 1 φύλλο δάφνης, μισό κουταλάκι του γλυκού πελτέ ντομάτας, αλάτι, πιπέρι, 5 κουτάλια σούπας ελαιόλαδο.

Εκτέλεση: Βάζετε την κατσαρόλα με το κρέας και τον ζωμό του να βράσουν και προσθέτετε τα λαχανικά, τα φασόλια, τα μυρωδικά, τον πελτέ και το ελαιόλαδο. Μόλις πάρουν μια βράση, χαμηλώνετε στο ελάχιστο τη φωτιά, σκεπάζετε την κατσαρόλα και σιγοβράζετε για περίπου 50 λεπτά.

Σαλάτα με ρεβίθια και καπνιστό ζαμπόν

Chickpeas salad

Αυτή η γευστική και δροσιστική πρόταση μπορεί να σταθεί ως συνοδευτικό ή να αποτελέσει κύριο γεύμα. Τρώγεται κρύα πράγμα που καθιστά πολύ βολικό το να την πάρετε μαζί σας για κολατσιό στη δουλειά ή στο πικ νικ.

Τί θα χρειαστείτε μια 6 μερίδες: Μισό κιλό βρασμένα ρεβίθια χωρίς τον φλοιό τους, 200 γραμμάρια ζαμπόν μπούτι καπνιστό (ολόκληρο κομμάτι), 15 ελιές μαμούθ χωρίς το κουκούτσι, αλάτι, πιπέρι, χυμό από 1 λεμόνι, 4 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο, άνηθο.

Εκτέλεση: Κόβετε το ζαμπόν σε μικρούς κύβους, ψιλοκόβετε τον άνηθο και τα ανακατεύετε σε μια σαλατιέρα με τα ρεβίθια και τις ελιές. Τοποθετείτε τη σαλάτα στο ψυγείο και λίγο πριν σερβίρετε ρίχνετε το αλάτι, το πιπέρι, το λεμόνι και το λάδι.

Φασόλια γίγαντες με χωριάτικο λουκάνικο στην γάστρα

Beans casserole

Ζεστό, χορταστικό και απολαυστικό φαγητό, για κύριο πιάτο ή για μεζέ κόκκινου κρασιού ή τσίπουρου.

Τί θα χρειαστείτε για 5 μερίδες: Μισό κιλό φασόλια γίγαντες βρασμένα, 2 χωριάτικα λουκάνικα με πράσο κομμένα σε χοντρές φέτες, 2 κρεμμύδια ψιλοκομμένα, μισό ματσάκι μαϊντανό ψιλοκομμένο, 2 κούπες ντομάτα τριμμένη, μία κουτάλα της σούπας ελαιόλαδο, αλάτι, πιπέρι, 1 καυτερή πιπεριά προαιρετικά.

Εκτέλεση: Προσθέτετε όλα τα υλικά εκτός από το λουκάνικο και την καυτερή πιπεριά στην γάστρα, μαζί με ένα ποτήρι νερό. Κλείνετε τη γάστρα, την τοποθετείτε στον φούρνο και τον ανάβετε στους 190ο C. Αφήνετε το φαγητό να ψηθεί για 40 λεπτά και έπειτα προσθέτετε το λουκάνικο και την καυτερή πιπεριά προαιρετικά, ανακατεύετε και ψήνετε για ακόμα 20 λεπτά. Ταυτόχρονα, ελέγχετε αν χρειάζεται συμπλήρωμα νερού.

Φαβοκεφτέδες

Fava balls

Είναι υπέροχοι, αφράτοι, τραγανιστοί, αρέσουν σε μικρούς και μεγάλους, ενώ αποτελούν μια καλή λύση για να αξιοποιήσετε την φάβα που περίσσεψε.

Τί θα χρειαστείτε για 20 τεμάχια: Μισό κιλό φάβα βρασμένη (πηχτή σαν πουρές), 1 φλιτζάνι τσαγιού κρεμμυδάκια φρέσκα ψιλοκομμένα ή ξερό κρεμμύδι ψιλοκομμένο, μισό ματσάκι δυόσμο ψιλοκομμένο, μισό ματσάκι άνηθο ψιλοκομμένο,  1 φλιτζάνι τσαγιού σιμιγδάλι ψιλό, 1 αυγό, αλάτι, πιπέρι, καλαμποκάλευρο για το πασπάλισμα και ηλιέλαιο για το τηγάνισμα.

Εκτέλεση:  Ανακατεύετε όλα τα υλικά σε μια λεκάνη και ξεκινάτε να τα πλάθετε σε δισκάκια. Αλευρώνετε τους κεφτέδες και βάζετε το λάδι στο τηγάνι να κάψει. Προσθέτετε λίγους λίγους τους κεφτέδες στο καυτό λάδι, σε απόσταση μεταξύ τους και μετά από 2 λεπτά τους γυρίζετε να ροδίσουν και από την άλλη.  Μόλις ροδίσουν τους αποσύρετε από τη φωτιά και τους τοποθετείτε σε απορροφητικό χαρτί.

Legumes

Όλα τα όσπρια και τα υλικά που χρειάζεστε για την παρασκευή θρεπτικών γευμάτων για εσάς και τους αγαπημένους σας, θα τα βρείτε στο ΟΚ! Anytime Market της γειτονιάς σας.

Το convenience store που εμπιστεύεστε, τηρεί όλους τους απαραίτητους κανόνες υγιεινής σύμφωνα με τις οδηγίες του Π.Ο.Υ.,  για να είστε ασφαλείς καθώς κάνετε τα ψώνια σας. Επιπλέον, σας διευκολύνει με το διευρυμένο του ωράριο, αφού παραμένει ανοιχτό κάθε μέρα από τις 8 π.μ. έως τις 11 μ.μ

Back To Top